The educational value of the history of medicine and health museums in the promotion of health culture

Main Article Content

Pier Paolo Visentin

Abstract

This article explores the educational value of medical history and health museums in promoting health literacy.


Through an in-depth analysis, it highlights how an understanding of medical history provides an important perspective on health, allowing us to examine the practices, ethics and cultural roots of medicine over the centuries.


In addition to preserving medical heritage, medical museums act as powerful educational tools, offering immersive experiences that stimulate curiosity and promote health awareness.


Investing in the integration of medical history and museum education into health education is crucial to creating a participatory and equitable health culture, while also contributing to health research and innovation.


Ultimately, medical history and health museums can promote cross-cultural understanding and greater tolerance, contributing to a more inclusive and respectful health culture.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
[1]
Visentin, P.P. 2024. The educational value of the history of medicine and health museums in the promotion of health culture. Italian Journal of Prevention, Diagnostic and Therapeutic Medicine. 7, 2 (Jun. 2024), 142-144. DOI:https://doi.org/10.30459/2024-22.
Section
Ricerca Società Conoscenza Formazione

References

C. Cocchiaro, M. Ruffo Codecasa, “Medicina e storia: l’insegnamento della storia della medicina in Italia”, Società Editrice Universo, 2017.

A. Sorbelli, “La storia della medicina come strumento educativo per la promozione della cultura sanitaria”, Atti del XV Congresso Nazionale della Società Italiana di Storia della Medicina, Firenze, 2019.

G. Pellizzaro, “Musei della medicina e cultura sanitaria: prospettive e sfide”, Edizioni San Paolo, 2018.

M. Caglioti, “Storia della medicina e formazione sanitaria: nuove prospettive didattiche”, Editrice Universitaria, 2020.

E. Pescarmona, “La storia della medicina nei programmi educativi italiani: analisi e proposte per una maggiore diffusione”, Edizioni Scientifiche Italiane, 2016.

A. Giuffrida, “Musei della medicina e promozione della cultura sanitaria: esperienze e buone pratiche”, FrancoAngeli, 2019.

G. Cipriani, “L’influenza dei musei sanitari nella costruzione dell’identità professionale degli operatori sanitari”, Aracne Editrice, 2017.

L. Ferrante, “Storia della medicina e etica medica: riflessioni sulle implicazioni per la pratica clinica contemporanea”, Edizioni Minerva Medica, 2018.

M. De Angelis, “Musei della medicina e educazione alla salute: un’analisi critica delle strategie didattiche”, Giuffrè Editore, 2015.

S. Palumbo, “Il ruolo dei musei della medicina nella promozione della salute e nella prevenzione delle malattie: approcci innovativi e best practices”, Edizioni Maggioli, 2020.